přesýpací hodiny

Jak si organizovat čas

Umění organizace času je v dnešní uspěchané době velmi důležitým uměním, který by měl zvládat každý. Základy vás naučí ve škole, zbytek je potom zcela na vás. Pokud nevte, jak si organizovat čas, můžete se cítit méněcenní, frustrovaní až v depresi. A při tom to není nic složitého! Stačí jen chtít, být na sebe zpočátku trošku tvrdší a potom vše půjde jednoduše samo.

Jak tedy na správný time management?

 

Používejte diář

Používejte kalendář či menší diář v papírové podobě nebo jako aplikaci v telefonu. Používejte lepící bločky a různé upomínky. Pište si tam všechny vaše schůzky, povinnosti, nákupy, lékaře, prostě vše, na co byste neměli zapomenout. Po splnění si nezapomínejte odškrtávat nebo mazat dané aktivity, což váš také dost namotivuje ke splnění dalších.

 

To do listy

Máte volný víkend, ale i tak máte povinností až nad hlavu? Sepište si přesný seznam věcí, které je třeba udělat. Postupně od rána začnete těmi snazšími nebo kratšími aktivitami až po ty náročnější, co zaberou více času. Takto alespoň uvidíte, co již máte za sebou a co je ještě třeba dokončit a na nic nezapomenete. Toto můžete aplikovat jak na denní aktivity, tak i na aktivity celoměsíční či celoroční.

Jak si organizovat čas? Snadnou pomůckou je i diář.zdroj: https://pixabay.com/cs/z%C3%A1pisn%C3%ADk-plnic%C3%AD-pera-pero-428292/
Jak si organizovat čas? Snadnou pomůckou je i diář.

Stanovení priorit a hodnot

Pokud máte mnoho úkolů na jeden den, není nic jednoduššího, než si stanovit seznam důležitých priorit a hodnot. Tyto priority prostě musíte zvládnout, přesto nejede vlak (pracovní schůzka, lékař, vyzvednutí dcery ze školky atd.). A až zvládnete tyto důležité body, vrhněte se na ty zbylé, které vám už půjdou od ruky. Bude také fajn, když do lehčích aktivit zapojíte své potomky nebo partnera, půjde vám vše rychleji a potom si můžete užívat volný čas spolu.

Takto si můžete naplánovat jak denní či týdenní aktivity, tak ale i celoživotní cíle.

 

Prokrastinace

Velkým nepřítelem při tom, jak si organizovat čas, je prokrastinace. Tedy neustále odkládání důležitých věcí a nulový time management. Pokud něco odložíte o 5 minut, asi se nic nestane, ale pokud takto všechno odkládáte, mohl by to být klíčový problém, který vás brzdí v úspěchu. Zkuste se motivovat a nejprve splnit vše z vašeho diáře, a to do listu a teprve potom odpočívat, koukat na filmy nebo trávit čas s přáteli. Vím, začátky jsou těžké, ale výsledek bude stát za to.

 

Nepropadejte panice

Pokud vám plánování a time management zpočátku nepůjde, nebuďte na sebe obzvlášť naštvaní. Je to zcela normální! Vše je jen o cviku, který získáte praxí a zkušenostmi. Stále zkoušejte a zkoušejte, pracujte na sobě, nenechte se zviklat a věřte, že brzy to půjde a budete na sebe pyšní.

Já když jsem nastoupila na vysokou, absolutně jsem time management nezvládala a povinností jsem měla snad milion. Byla jsem na sebe naštvaná, nic jsem pořádně nestíhala. Lítala jsem za školy na brigádu, z brigády domů něco sníst, poklidit, dodělat úkoly do školy a jít spát. Na kamarády jsem čas vůbec neměla. Postupem času jsem se naučila, jak si organizovat čas. Začala jsem vše plánovat a učit se zvládat tolik aktivit – vařila jsem si obědy doma a nosila jsem si je v krabičkách s sebou do školy a práce, zmenšila jsem si úvazek v práci, abych v pohodě stíhala přednášky ve škole, plánovala jsem setkání s kamarády dopředu, aby mi do toho nic nevlezlo atd. Vše je opravdu jen o cviku a praxi.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *