StarCraft + BroodWar: již překonaná herní legenda?

Společnost Blizzard Entertainment stojí za několika herními počiny, které se staly revolucí v nejen PC zábavě. V tomto článku se však podíváme trochu zpět, konkrétně na počítačovou hru StarCraft, která znamenala skutečný průlom.

 

Malé okénko do historie

StarCraft byl oficiálně vypuštěn do světa koncem 90. let minulého století, v roce 1998, a v témže roce zvítězil v soutěži o nejlepší strategickou hru.

Záhy na tyto události následoval datadisk s názvem BroodWar, který přináší nové kampaně, nové jednotky a možnosti. Ten je v současné době pevně spjatý se svým “otcem” a samotný StarCraft (bez datadisku) se už ani nevyskytuje.

 

Tři zcela jiné pohledy

Unikátnost hry svědčí v rozdělení na tři rasy, které mezi sebou válčí. Ty si totiž jsou podobné asi jako slepice krávě, jsou zcela odlišné a mají jiné herní principy.

Tou první jsou Terrani(lidé). Ti se spoléhají na svou techniku, obrněné tanky a vzdušné bitevní koráby, kteří jsou podpořeni pěchotou. Jejich opevnění a možnosti přesunu i celých základen jsou jejich síla a výhoda.

Terannizdroj: Vojtěch Král

 

Oproti nim stojí nemilosrdná rasa Zergů(hmyzáci). Jejich základem není kov, nýbrž biologické hmoty, ze kterých tvoří své budovy i veškeré jednotky. V tomto případě tedy není důležitá kvalita, ale kvantita. Zergové se snaží své nepřátelé silně přečíslit a poté udolat. Některé jednotky navíc mají tu schopnost, že se mohou zakopat pod zem a poté “vyskočit” přímo do týlu nepřítele.

Zergovézdroj: Vojtěch Král

 

Třetí a opět zcela unikátní rasou jsou Protossové(mimozemšťané). Ti jsou na mnohem vyspělejší úrovni, než všechny předchozí. Jejich jednotky jsou sice drahé, ale za to disponují největší silou. Každá jednotka i budova disponuje svým vlastním generátorem štítu, který vytváří ochrannou bariéru před útoky nepřátel.

Protossovézdroj: Vojtěch Král

 

Dobrá strategie je základ

Hra nabízí díky kombinaci 3 naprosto odlišných ras obrovskou škálu způsobů, jak hrát, a proto je potřeba vždy přizpůsobit strategii podle dané situace a strategie nepřítele.

Pro příklad mohu uvést, že například za rasu Zergů je velmi oblíbená strategie s názvem “RUSH”, která znamená, že se hráč soustředí na co největší a nejrychlejší produkci jednotek slabšího typu. Ty pak rychlým útokem z počátku hry mohou nepřítele výrazně zdecimovat nebo dokonce úplně porazit. Konec tak může nastat už v několika počátečních minutách zápolení.

Zergové - rushzdroj: Vojtěch Král

 

Single nebo multiplayer? Každý má to své

Singleplayer je ve StarCraftu velice zdařilý. Hráč se zde naučí spoustu rozličných strategií a postupuje v dějové linii. Mezi některými misemi jsou krátké videosekvence, které jsou na dobu svého vzniku dobře propracované a podají větší představu o světě války mezi 3 nepřáteli. Mohu jedině doporučit.

Výběr kampanězdroj: Vojtěch Král

 

Velmi zajímavou variantu hry představuje možnost zápolení s lidským protivníkem, multiplayer. Tím se mnohdy vše obrací a člověk je tak nucen vydat ze svého strategického myšlení co nejvíce, aby uspěl.

V této variantě můžeme mít až 7 soupeřů, celkem 8 hráčů, a tady teprve začíná pořádná zábava! A máme tu i několik módů, jako je obvyklý Free For All(všichni proti všem), tak třeba i týmové klání, různé kombinace ras nebo co nejrychlejší a nejvýnosnější těžba, Greed.

Volba hry více hráčůzdroj: Vojtěch Král

 

Samozřejmě, že je tu i možnost hry více hráčů proti počítačovému protivníkovi. V tomto případě je AI docela propracovaná a vězte, že Vám “elektronkový nepřítel” určitě dá dosti zabrat.

 

Po letech StarCraft odchází?

Počítačová hra StarCraft se nesmazatelně zapsala do paměti a srdcí mnoha hráčů z celého světa. A i když už je na světě déle jak 10 let, rozhodně nikam do pozadí neustupuje, naopak!

V roce 2010 byl do herního světa vypuštěn opět od společnosti Blizzard Enterteinment StarCraft II, který zachovává veškeré herní principy svého předchůdce a dává jim nový grafický kabát a modernější ztvárnění.

Ten se téměř ihned po svém vypuštění umístil na nejpřednější žebříčky strategických her.

StarCraft II - logozdroj: StarCraft II

 

Závěrečná řeč aneb vzpomínáme…

Pokud tento můj dnešní článek vzbudil v někom trochu nostalgických vzpomínek, není žádná hanba zatlačit tu kapku slzy, která se vytváří u oka. Vždyť si to tento skvělý počin zaslouží.

Ale pokud někomu vzpomínky nestačí nebo StarCraft nezná, není vůbec nic těžkého si ho pořídit. V případě digitální licence(zakoupení a stažení z oficiálního serveru) produktu StarCraft Anthology(původní hra + datadisk BroodWar) za něj dáme méně než 200,- Kč a to se za tu porci zábavy určitě vyplatí.

 

A na serveru Battle.net se StraCraft(1) stále hraje, byť samozřejmě v menší míře, takže své zkušenosti můžeme hned otestovat se skutečnými protivníky. A to už kdykoliv zdarma.

 

Digitální licenci StarCraft Anthology můžete získat ZDE

1 thought on “StarCraft + BroodWar: již překonaná herní legenda?”

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *