Vektorová vs. bitmapová grafika: základní rozdíly

Rozdíly mezi vektorovou a bitmapovou grafikou je dobré znát, obzvláště chcete-li mít informace o některých grafických principech a přemýšlíte, jaké grafické metody zvolit pro tvorbu log, letáků, nápisů, úpravy fotografii atd.

Pokud jste člověk zabývající se grafikou, tento článek vás zřejmě neosloví a nedá vám žádné přínosné informace. V opačném případě by jste si však obsah tohoto článku měli přečíst, aby jste znaly některé základní rozdíly a věděli, který způsob v dané situaci použít.

 

Vektorové obrazce

Vektorová grafika je založená na zobrazování objektů pomocí základních geometrických útvarů, takže zde nalezneme čáry, body, kružnice apod.

Má tu obrovskou výhodu, že u ní lze jakkoliv měnit velikost či jednotlivé prvky beze ztráty kvality, efektu rozmazání a dalších neduhů, kterými trpí právě její bitmapový konkurent.

Bitmapový (rastrový) obrázek

zdroj: neznámý

zdroj: neznámý

Své místo tedy nachází při tvorbě grafických šablon, log společností, reklamních letáků, etiket, ale i třeba nástěnných bannerů či rozličných certfikátů (s grafickými rámy). Možností využití má tedy nespočet.

 

Bitmapová grafika

Bitmapové pojetí je druhé základní, se kterým se běžně setkáváme snad všude. Jeho princip spočívá v bodech (pixelech), které jsou zasazeny do mřížky souřadnic X,Y a každý bod je definovaný svou barvou. Čím větší rozlišení, tím tedy více bodu a tím kvalitnější a jasnější obrázek dostaneme.

Vektorový obrázek

zdroj: neznámý

zdroj: neznámý

Jak je z uvedeného obrázku patrné, bitmapová (rastrová) grafika má místo ve fotografiích a veškerých skenovaných obrázcích velkého množství barev a barevných přechodů.

Její nevýhodou je velká náročnost na výpočetní výkon a také obtížná práce s takovýmito obrázky. Jakékoliv úpravy jednotlivých součástí obrázku jsou velice obtížné (ba mnohdy nemožné) a při změnách velikosti/rozlišení dochází ke ztrátám kvality.

 

Závěr je jasný

Co se týká závěru tohoto jednoduchého porovnání vektorové a bitmapové grafiky, máme zcela jasno my response.

Pokud chceme pracovat s fotografiemi a náročnými barevnými obrázky, bez rastrové metody se neobejdeme. Budeme však potřebovat náročný grafický software a to správné cítění.

Naopak, pokud vytváříme loga, letáky apod., vektorové pojetí by mělo být tím pravým. S ním však nesmíme očekávat, že budeme vytvářet fotografiím podobné výtvory.

Své použití si musí každý rozhodnout sám. Já však mohu slíbit, že napíši pokračování, ve kterém se zaměřím přímo na konkrétní grafické aplikace, které budou moci pracovat s vektorovou či bitmapovou grafikou.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *